wedstrijd protocol

Het wedstrijdprotocol als goed afdrukbare pdf file.

WIE DOET WAT!

Wedstrijdsecretariaat:
Harjan Sanders harjan@langhenkelhec.nl
Hij verzorgt de contacten met de competitieleider van de Nevobo.
Alle wedstrijdwijzigingen worden door hem verwerkt in het systeem van de Nevobo en zo kortgesloten met de tegenstanders en de competitieleider van de Nevobo Regio Oost.
Aanvoerders/coaches moeten een verzoek tot verplaatsing van een wedstrijd qua tijd en datum bij het wedstrijd secretariaat indienen.

Om een verzoek in te kunnen dienen moeten er een aantal gegevens worden meegenomen in het verzoek. Zonder deze gegevens kan het verzoek niet worden ingediend en is verzetten dan ook niet mogelijk. Zorg er dus voor dat alles in één keer volledig bij Harjan terecht komt.

Hieronder een ingevuld verzoek als voorbeeld:

Naam van de wedstrijd Langhenkel/HEC Dames 1 – HVV Dames 1
Datum en tijdstip van de wedstrijd Woensdag 7 maart 2018 – 19:30 uur
Locatie van de wedstrijd Burgemeester Faberhal, Heerde
1e Voorstel nieuwe datum Woensdag 14 maart 2018 – 19:30 uur
2e Voorstel nieuwe datum Maandag 19 maart 2018 – 19:30 uur
Reden wijziging We hebben geen scheidsrechter beschikbaar

Inhuren en teruggeven zaalhuur v.d. sporthal:
Annette Bijsterbosch webijsterbosch1994@kpnmail.nl
Annette huurt de sporthal in daar waar trainingen/wedstrijden dit eisen.
Teruggeven van de hal kan tot veertien dagen van te voren.

Inhuur van de sporthal is op wedstrijddagen met inbegrip van een half uur voor aanvang van de eerste wedstrijd (dit is de tijd nodig voor de opbouw van het veld en het inspelen).

Aan de hand van het wedstrijdprogramma geeft Annette aan de Gemeente Heerde door welke velden om welk tijdstip op welke datum ingehuurd/ teruggegeven worden.
Teams zijn zelf verantwoordelijk om afwezigheid op hun trainingstijden tijdig (14 dagen van te voren) door te geven, anders moet er voor niet gebruikte velden wel de huur betaald worden.

Wedstrijdprogramma:
Nevobo Oost
Dit programma is te raadplegen via de link van Nevobo.
De aanvoerders resp. coaches/begeleiders dienen elke maandag het programma van hun team te raadplegen voor eventuele wijzigingen in het wedstrijdprogramma.

Als een team niet komt opdagen om te fluiten/tellen, zal de Technische Commissie een sanctie aan het betreffende team opleggen.

Thuisprogramma Langhenkel HEC
Dit programma voorzien van telbeurten en scheidsrechters is hier te raadplegen Wedstrijdschema

Digitaal Wedstrijd Formulier:

Bij de thuiswedstrijden wordt er gebruik gemaakt van het Digitale Wedstrijd Formulier (DWF). Hiervoor is een laptop beschikbaar welke in de materiaalkast lig. Het team wat als eerste speelt op een thuisspeeldag haalt deze laptop uit de materiaalkast en plaatst deze in de kantine.

Vooraf aan de wedstrijd vullen de aanvoerders/coaches van de teams het digitaal wedstrijdformulier in (spelers + begeleiding). De scheidsrechter vult ook zijn naam in en controleert voor de wedstrijd de spelerspassen met het ingevulde digitaal formulier en de spelers in het veld (foto’s spelerspassen). Tijdens de wedstrijd wordt een invulformulier toegepast. Hierop wordt aangegeven welke spelers gespeeld hebben, worden de setstanden ingevuld en worden de wissels bijgehouden. Na de wedstrijd gaat de scheidsrechter met de twee aanvoerders naar de laptop en vult de setstanden in om vervolgens deze te ondertekenen en te versturen.

Het team wat als laatste speelt op een thuisspeeldag ruimt de laptop, na het verwerken van de uitslagen, weer op in de materiaalkast en sluit deze af.

Noodopslossing DWF:
Indien de kantine niet open is, er geen WIFI beschikbaar is of de laptop niet functioneert, dan kan uit de HEC kast in het hok een oud papieren wedstrijdformulier gehaald worden en gebruikt worden bij de wedstrijd(en). Na de wedstrijd(en) moet het formulier ingeleverd worden bij de wedstrijdsecretaris welke de uitslagen verder verwerkt.

Algemeen:

Elk team, de tellers en de scheidsrechter
dienen zich een half uur voor de wedstrijd (fysiek) te melden. De scheidsrechter vermeldt zijn naam en NeVoBo- bondsnummer op wedstrijdformulier. Let erop dat je voor het fluiten in het bezit bent van de juiste code.

Opbouw van de velden:
Elk team is verantwoordelijk om zijn eigen veld op te bouwen en na afloop weer op te ruimen. Alleen als na de wedstrijd een ander team op het veld gaat spelen, hoeft het veld niet opgeruimd te worden. De 1e teams op een thuisspeeldag dienen ook het scheidingsnet te plaatsen tussen de velden. Bij een veld dient een scheidsrechtersstoel, tafel met stoelen en het telborden klaargezet te worden.

Competitie wedstrijden nethoogte Afm. veld
Heren (senioren) 2,43 m 18 x 9 m
Dames (senioren),/td> 2,24 m 18 x 9 m
Meisjes A (Hoofd, Topklasse) 2,24 m 18 x 9 m
Meisjes A (1e, 2e en 3e klasse) 2,24 m 18 x 9 m
Meisjes B (Hoofd, Topklasse) 2,24 m 18 x 9 m
Meisjes B (1e, 2e, 3e klasse) 2,15 m 18 x 9 m
Meisjes C (Hoofd, Topklasse) 2,15 m 18 x 9 m
Meisjes C (1e, 2e en 3e klasse) 2,05 m 14 x 9 m
Mini’s (niveau 5, 6) 2,00 m 6 x 6 m

Aanleveren wedstrijdverslag:
Na elke wedstrijd wordt door zo spoedig mogelijk een wedstrijdverslag door het team aangeleverd voor onze site (dit kan met een mail aan kopij@langhenkelhec.nl).

Technische Commissie:
De technische commissie staat opgesteld voor alle zaken waar men onderling niet uitkomt op het gebied van volleybal technische zaken. Hieronder vallen onder meer:
• Klachten over trainers.
• Klachten over spelers.
• Overleg tussen trainers over meespelen en trainen van spelers in hogere teams.

Scheidsrechter:
De Vereniging Scheidsrechter Coördinator: Rikjan Stoffer deelt op basis van code/vaardigheid en beschikbaarheid de scheidsrechters in op de diverse wedstrijden.
Deze planning staat vermeld in het thuisschema en is te raadplegen via onze website.

    • Scheidsrechters moeten tenminste een half uur voor aanvang van de wedstrijd zich melden bij het veld waar hij/zij fluit.
    • De eerste ronde begint precies op tijd.
    • Inspelen aan het net start 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd.
    • 5 min. voor aanvang v.d. wedstrijd fluit de scheids voor einde inspelen.
    • Zodra een wedstrijd afgelopen is moeten de volgende wedstrijden vijftien minuten later beginnen.
    • Als de teams (en de scheidsrechter) eerder aanwezig zijn en het veld is vrij, dan de wedstrijd z.s.m. laten beginnen met in acht name van de verplichte inspeeltijd.
    • Scheidsrechters verschijnen in een witte sweater of scheidsrechtersshirt met embleem.

Let op: Mocht je als scheidsrechter onverhoopt niet aanwezig kunnen zijn, dan is het de bedoeling om zelf een vervanger te regelen. De wijziging dient vervolgens ook doorgegeven te worden aan de scheidsrechter coördinator.

Tellers:
Tellers moeten een half uur voor de wedstrijd aanwezig zijn bij het veld. Het schema van telbeurten staat vermeld op de website ( thuis wedstrijdschema).
Aanvoerders van de teams die moeten tellen, zorgen dat er tellers aanwezig zijn. Niet nakomen van deze verplichting wordt beboet. De Technische Commissie zal een sanctie aan het betreffende team opleggen.

Aanvoerders/coaches/begeleiders:
Zijn verantwoordelijk voor:

    • Wekelijkse controle evt. wijzigingen in wedstrijdprogramma.
    • Aanwijzing tellers/scheidsrechters en aanleveren wedstrijdverslag
    • Spelerspassen
    • Ballen tassen
    • Kratten met bidons
    • Uniform gekleed zijn van alle teamleden. (manco’s direct doorgeven aan de lijncoördinator).
    • Invullen wedstrijdformulieren
    • Correct gedrag voor- tijdens en na de wedstrijden richting tegenstanders, officials en gasten.
    • Opbouw en/of afbouw velden na wedstrijden/trainingen.
    • Ook alle afval meenemen na elke training/wedstrijd (drankflesjes, fruit- en papierresten).