wedstrijdprotocol

Het wedstrijdprotocol als goed afdrukbare pdf file.

WIE DOET WAT!

Wedstrijdsecretariaat: Harjan Sanders
Hij verzorgt de contacten met de competitieleider van de Nevobo.
Alle wedstrijdwijzigingen worden door hem kortgesloten met de tegenstanders en de competitieleider van de Nevobo Regio Oost.
Aanvoerders/coaches moeten een verzoek tot verplaatsing van een wedstrijd qua tijd en datum bij het wedstrijd secretariaat indienen.

Inhuren en teruggeven zaalhuur v.d. sporthal: Wim van den Berg penningmeester@langhenkelhec.nl
Wim huurt de sporthal in daar waar trainingen/wedstrijden dit eisen.
Teruggeven van de hal kan tot veertien dagen van te voren.

Inhuur van de sporthal is op wedstrijddagen met inbegrip van een half uur voor aanvang van de eerste wedstrijd (dit is de tijd nodig voor de opbouw van het veld en het inspelen).

Aan de hand van het wedstrijdprogramma geeft Wim aan de Gemeente Heerde door welke velden om welk tijdstip op welke datum ingehuurd/ teruggegeven worden.
Teams zijn zelf verantwoordelijk om afwezigheid op hun trainingstijden tijdig (14 dagen van te voren) door te geven, anders moet er voor niet gebruikte velden wel de huur betaald worden.

Wedstrijdprogramma: Nevobo Oost
Dit programma is te raadplegen via de link van Nevobo.
De aanvoerders resp. coaches/begeleiders dienen elke maandag het programma van hun team te raadplegen voor eventuele wijzigingen in het wedstrijdprogramma.

Als een team niet komt opdagen om te fluiten/tellen, zal de Technische Commissie een sanctie aan het betreffende team opleggen.

Thuisprogramma Langhenkel HEC
Dit programma voorzien van telbeurten en scheidsrechters is hier te raadplegen Wedstrijdschema

Wedstrijdformulieren: Anja Bijsterbosch-Kloezeman
De wedstrijdformulieren worden uiterlijk een week voor de competitiewedstrijden in de wedstrijdmap gedaan door Anja Bijsterbosch.
Deze (rode) wedstrijdmap ligt in de HEC-kast in de materiaalberging.

Inhoud wedstrijdmap:
1. Op volgorde van datum de wedstrijdformulieren vzv consumptiebonnen voor de scheidsrechters
2. Invulinstructie voor wedstrijdformulieren
3. Blanco wedstrijdformulieren
4. Overzicht afspraken/procedures wedstrijdzaken
5. Richtlijnen Nevobo (o.a. gebruiksaanwijzing online standeninvoer)
6. Thuisprogramma voorzien van tel-/fluitschema
7. Totaal wedstrijdprogramma Nevobo (alle uit- en thuiswedstrijden)
8. Lijst per team met bondsnummer
9. Overzicht scheidsrechters
10. Lijst aanvoerders/coaches per team
11. Informatie nethoogten
12. Uitdraai officiële Nevobo spelregels

Algemeen
Elk team, de tellers en de scheidsrechter dienen zich een half uur voor de wedstrijd (ook fysiek) te melden. De scheidsrechter vermeldt zijn naam en NeVoBo- bondsnummer op wedstrijdformulier.

Opbouw van de velden:
Bij een totaalprogramma bouwt het eerstgenoemde team het betreffende veld op. De blauwe schermen worden geplaatst tussen de velden. Bij alle velden worden de scheidsrechtersstoelen opgesteld. Tafel, stoelen, telborden en wedstrijdformulieren worden bij de juiste velden klaargezet/klaargelegd.

Competitie wedstrijden nethoogte Afm. veld
Heren (senioren) 2,43 m 18 x 9 m
Dames (senioren),/td> 2,24 m 18 x 9 m
Meisjes A (Hoofd, Topklasse) 2,24 m 18 x 9 m
Meisjes A (1e, 2e en 3e klasse) 2,24 m 18 x 9 m
Meisjes B (Hoofd, Topklasse) 2,24 m 18 x 9 m
Meisjes B (1e, 2e, 3e klasse) 2,15 m 18 x 9 m
Meisjes C (Hoofd, Topklasse) 2,15 m 18 x 9 m
Meisjes C (1e, 2e en 3e klasse) 2,05 m 14 x 9 m
Mini’s (niveau 5, 6) 2,00 m 6 x 6 m

Opruimen velden en ballen:
Het team dat als laatste op het veld speelt, breekt het veld af en ruimt verder op. De (rode) wedstrijdmap wordt teruggelegd in de materiaalkast.
De wedstrijdformulieren worden dezelfde dag nog afgeleverd bij Harjan Sanders.

Verwerking uitslagen: Harjan Sanders
De uitslagen worden verwerkt via het DWF (Digitaal Wedstrijd Formulier). Hiermee worden de uitslagen van de wedstrijden direct ingevuld op een site van de Nevobo.

Aanleveren wedstrijdverslag
Na elke wedstrijd wordt zo spoedig mogelijk een wedstrijdverslag door het team aangeleverd voor onze site (dit kan met een mail aan kopij@langhenkelhec.nl).

Lijncoördinatoren:
Elke lijn heeft de beschikking over een zogenaamde lijncoördinator.
Zij staan opgesteld voor:
• Klachten over trainers.
• Klachten over spelers.
• Overleg tussen trainers over meespelen en trainen van spelers in hogere teams.
• Communicatie tussen de teams en TC.

Lijncoördinator Herenlijn : Koert Berghuis
Lijncoördinator Dameslijn : Jeroen Veldkamp
Lijncoördinator Jeugd : Marien de Weerd
Lijncoördinator Mini’s : Marien de Weerd
Lijncoördinator Recreanten : Arie Hoetink

Scheidsrechter:
De Vereniging Scheidsrechter Coördinator: Jacob Bakker deelt op basis van code/vaardigheid en beschikbaarheid de scheidsrechters in op de diverse wedstrijden.
Deze planning staat vermeld in het thuisschema en is te raadplegen via onze website.

• Scheidsrechters moeten tenminste een half uur voor aanvang van de wedstrijd zich melden bij het veld waar hij/zij fluit.
• De eerste ronde begint precies op tijd.
• Inspelen aan het net start 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd.
• 5 min. voor aanvang v.d. wedstrijd fluit de scheids voor einde inspelen.
• Zodra een wedstrijd afgelopen is moeten de volgende wedstrijden vijftien minuten later beginnen.
• Als de teams (en de scheidsrechter) eerder aanwezig zijn en het veld is vrij, dan de wedstrijd z.s.m. laten beginnen met in acht name van de verplichte inspeeltijd.
• Scheidsrechters verschijnen in een witte sweater of scheidsrechtersshirt met embleem. Deze wordt door de vereniging ter beschikking gesteld.

Teller:
Tellers moeten een half uur voor de wedstrijd aanwezig zijn bij het veld. Het schema van telbeurten staat vermeld op de website.
Aanvoerders van de teams die moeten tellen, zorgen dat er tellers aanwezig zijn. Niet nakomen van deze verplichting wordt beboet. De Technische Commissie zal een sanctie aan het betreffende team opleggen.

Aanvoerders/coaches/begeleiders:
Zijn verantwoordelijk voor:

• Wekelijkse controle evt. wijzigingen in wedstrijdprogramma.
• Aanwijzing tellers/scheidsrechters en aanleveren wedstrijdverslag
• Spelerspassen
• Ballen tassen
• Kratten met bidons
• Uniform gekleed zijn van alle teamleden. (manco’s direct doorgeven aan de lijncoördinator).
• Invullen wedstrijdformulieren
• Correct gedrag voor- tijdens en na de wedstrijden richting tegenstanders, officials en gasten.
• Opbouw en/of afbouw velden na wedstrijden/trainingen.
• Ook alle afval meenemen na elke training/wedstrijd (drankflesjes, fruit- en papierresten).